Pelikehityksen nousu on Suomessa ollut todella ärhäkkää viime aikoina. Etenkin viiden viimeisen vuoden aikana yritykset Supercell ja Rovio ovat olleet kaikkien huulilla, ja peleihin perehtymättömätkin tuntevat nämä firmat ainakin nimeltä. Näiden kahden yrityksen myötä sadan miljoonan euron alasta on kehittynyt yhtäkkiä jopa kahden miljardin euron ala. Se on valtavan huikea muutos, sillä kun ala oli vasta pikkuhiljaa syntymässä noin parikymmentä vuotta sitten, ei kukaan vielä pystynyt kuvittelemaan, että moinen edes olisi mahdollista. 90-luvun lama oli ravisuttanut Suomea ja talous oli tuolloin vasta vähitellen elpymässä parempaan suuntaan. Tämä oli loistava tilaisuus, johon tarttui joukko pelaamisesta ja tietokonepeleistä innostuneita ihmisiä, jotka muuttivat harrastuksensa vähitellen ammatikseen sitä mukaa kun heidän tekninen tietämyksensä laajeni. Yritysmaailmassa alettiin nähdä uusia, pelialalle suuntautuvia yrityksiä. Loppu onkin historiaa.

Suomi tunnetaan maailmalla monesta asiasta, mutta erityisesti peliala ja innovaatiot teknologiassa ovat olleet erityisen hyvin esillä. Yhä useampi ulkomaalainen sijoittaja on kiinnostunut sijoittamaan suomalaisiin yrityksiin, etenkin pelialalla toimiviin tulevaisuuden lupauksiin. Vuosi 2013 oli Suomessa eräänlainen käännekohta, sillä Helsingistä tuli monen silmissä globaali pelipääkaupunki. Tittelistä voidaan kiittää tietenkin erityisesti kahta suomalaista pelialan yritystä, jotka ovat todellisia menestystarinoita. Vuonna 2010 toimintansa aloittanut suomalainen Supercell on esimerkki valtaisan menestyksekkäästä yrityksestä, joka onnistui nousemaan alle vuoden sisällä 3 miljardin euron arvoiseksi pelifirmaksi. Samana vuonna myös Rovio juhlisti peräti kahden miljardin latauskerran täyttymistä suositulle Angry Birds -pelilleen, jonka tuntee maailmalla lähes jokainen älypuhelimen omistaja.

Rovion ja Supercellin huikea menestys on innostanut monet muutkin yritykset lähtemään mukaan kilpailuun menestyksestä. Peliala on kuumimmillaan ja paikalliset pelisuunnittelijat ja pelinkehittäjät pyrkivät kehittämään jotain yhtä mullistavaa ja mukaansatempaavaa. Tällä hetkellä Suomessa on lähes 200 pelifirmaa eri puolilla maata, joka on peräti kolme kertaa enemmän kuin vielä kymmenen vuotta sitten. Rovio ja Supercell ovat rikkoneet jäätä ja saaneet aikaan sen, että uusien pelialan yritysten on helppo lähteä mukaan kilpailuun. Yritykset ovat nähneet, että alalla voi todella menestyä, eivätkä ne pelkää tavoitella kuuta taivaalta.